Shad - mommy and wife 🌾

Dolma recept

matlagning/bakning Permalink1
HÀr har ni Àntligen recept pÄ den vita dolman jag gör. Den med (vindruvsblad)
Vissa har i kött som man kokar i förvĂ€g. Jag har i bringa som jag kokar i förvĂ€g och sedan anvĂ€nder buljongen istĂ€llet för vatten. 
Blir hur god som helst!
-
Ingredienser 
Ett paket vindruvsblad 
Ett paket bondbönor (kan skippas om man inte gillar det)
1 paket gröt ris
2 dl olja
Salt
Svartpeppar
Citronsyra (eller citronsaft)
2 dl Dill 
3 dl yoghurt (dem vi brukar ge barnen pĂ„ dagis) 

-
Koka bondbönerna tills dem Ă€r mjuka och sedan sila dem. 

TvĂ€tta riset i förvĂ€g och lĂ€gg det i en skĂ„l. 
Sedan lĂ€gger du i dill som du har finhackat 
Salt, svartpeppar, citronsyra efter smak. 
Sedan lĂ€gger du Ă€ven i oljan. Sist lĂ€gger du in yoghurten. Rör om och smaka, kĂ€nner du att det behövs mer salt eller svartpeppar lĂ€gger du mer. 
Nu lĂ€gger du bondbönerna i botten av kastrullen och börjar fylla vindruvsbladen. Du fortsĂ€tter tills allt Ă€r klart. NĂ€r du lĂ€gger kastrullen pĂ„ spisen lĂ€gger du i sĂ„ mycket vatten att det tĂ€cker vindruvsbladen. 
Ha det pĂ„ lĂ„g vĂ€rme (5-6) i ungefĂ€r 30-40 min. Efter 40 min tar du en vindruvsblad och smakar för att se om riset i det Ă€r mjukt eller hĂ„rt. Är det mjukt sĂ„ Ă€r maten fĂ€rdig. 



#1 - - Emilie:

Hej!

Vi har uppmÀrksammat din blogg tack vare kvaliteten pÄ dina goda recept. Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och vi skulle bli jÀtteglada om du ville lÀgga till din blogg sÄ att vi kan lÀnka till den och skicka besökare till dig.

Hittarecept.se Àr en sökmotor som samlar recept frÄn de bÀsta svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gÄtt med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gÄ med behöver du bara följa lÀnken hÀr: hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vÀnlig hÀlsning,

Emilie
Hittarecept.se

Svar: Hej!
Vad roligt och höra att ni tycker det!
Absolut, det hade varit hÀrligt. Nu har jag en till anledning till att lÀgga ut mer recept :)
joojaas.blogg.se

Till top